Nedostupnost bezbariérových aut pro řidiče na elektrickém vozíku

Ve státech EU se měli možnost v březnu 2017 zástupci ŽBB přesvědčit, že auta pro řidiče na elektrickém vozíku jsou volně dostupná. V ČR tomu bohužel tak není. V ČR jsou k dispozici Individuální úpravy vozů. Nejedná se o přestavby (konverze na 100% bezbariérové), mimo nových a ojedinělých tuzemských dodavatelů, jako např. Mave.cz.

 

Příklady výrobců přestaveb:

  • Mobi-TEC.de Berkheim Německo
  • ACA-France.com Eysines Francie
  • Paravan.de Technology Group Aichelau Německo
  • TripodMobility.com Nuenen Holandsko
  • Freedom Auto Aanpassingen.be BVBA. Vortum-Mullem Holandsko

 

Naším cílem je iniciovat politiky, aby i v ČR byly tyto bezbariérová osobní auta (BOA) pro řidiče na elektrickém vozíku dostupná, prodejná a v cenové výši úměrné pro řidiče na elektrickém invalidním vozíku. Zároveň, aby jejich statut a pravidla pro ně byla zakotvena v legislativě. Také zajistit dostupnost pro poskytovatele sociálních služeb v ČR, kteří převážejí těžce tělesně postižené. Příklady využití BOA je zobrazeno v příloze.

Dne 23.3.2017 se zástupci Života bez bariér, z.ú. účastnili Vládního výboru pro zdravotně postižené občany v Praze. Zatím nebyla nalezena shoda. Jednání pokračují, neboť zájem na řešení situace mají kromě organizací zdravotně postižených i Svaz průmyslu a dopravy ČR, který iniciuje setkání u kulatého stolu s představiteli výrobců osobních automobilů a ministerstvy. Stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu najdete v příloze. Nelze s tímto tvrzením souhlasit. Dodat osobní auto na trh pro zdravého za 400 000,- Kč a ten samý typ v úpravě pro vozíčkáře za 1 600 000,- Kč a ty nejvíce hendikepovaný starej se!!, není žádné umění. A není to v auto-byznysu, ani politicky, ani společensky nijak solidární. Naděje na úspěch však trvá. V ČR je cca 3 000 osob na elektrickém invalidním vozíku, vlastnící řidičský průkaz. Pro ně je bezbariérové auto často jediným řešením samostatnosti a svobody pohybu. Bezbariérová osobní auta v celém prostoru pro pasažéry s automatickou nájezdovou rampou potřebují zejména vozíčkáři na elektrickém invalidním vozíku, bydlící mimo městské aglomerace s veřejnou bezbariérovou dopravou. Zejména je-li v rodině např. matka na vozíku, nebo oba partneři na vozíku, vč. osob na vozíku s nadváhou, starších osob, a podobně.

Štítky: