Příběh uživatele sociální rehabilitace pana L

Na základě naší nabídky služby sociální rehabilitace se na nás obracejí uživatelé s různorodými potřebami. Někteří se učí, jak pečovat o vlastní osobu, jiní třeba vařit jednoduchá a cenově dostupná jídla, tvoří si vlastní denní režimy, aby včas brali léky, či se uměli kamkoliv dopravit. Jsou ale tací, kteří se na nás obracejí s prosbou o dopomoc při hledání zaměstnání. Jedním z takových uživatelů je i pan L. Zde nabízíme s jeho souhlasem příběh, který ilustruje krok za krokem práci sociální rehabilitace.

Pan L, uživatel naší služby,  je osoba se zdravotním znevýhodněním a obrátil se na nás s prosbou o dopomoc při hledání zaměstnání v polovině ledna letošního roku. V minulosti byl zaměstnaný např. v mlékárenském průmyslu, či v továrně, která provádí kompletaci drobných součástek a z důvodu zániku podniků přišel o práci. Poté vystřídal řadu nekorektních zaměstnavatelů a skončil jako uchazeč o zaměstnání. V evidenci úřadu práce je nyní již čtyři roky.

Při hledání řešení již v naší organizaci byly zjišťovány aktuální schopnosti uživatele, prošel testováním na práci náročnou na jemnou motoriku a zrak v chráněné dílně Života bez bariér, která se ukázala jako nevhodná pro našeho uživatele. Dále bylo zjištěno, že pan L. nevlastní telefon, ani emailovou schránku. Potencionální zaměstnavatelé neměli možnost jej vůbec kontaktovat. Koupili jsme tedy společně s panem L jednoduše ovladatelný mobilní telefon, vysvětlili mu, jak ho aktivovat a používat jeho základní funkce, vymačkat číslo, zavolat a přijmout hovor. I přes počáteční rozpaky uživatele se podařilo vše zvládnout. Trénovali jsme volání, přijímání hovoru. Nacvičovali základní schopnosti ovládání počítače a e-mailové schránky. Zároveň jsme společně sepsali životopis, vyhledávali jsme a kontaktovali vhodné firmy v okolí. V jedné z nich jsme byli úspěšní a byli jsme pozváni k pohovoru, na který jsme se připravovali tzv. pohovory nanečisto, což je přehrávání modelových situací během kterých zkouší odpovídat na otázky, které je mohou potkat při samotném pohovoru.

Sociální rehabilitace rovněž nabízí doprovod na samotný pohovor, který pan L. využil. Ve firmě se tak napoprvé cítil dobře a hlavně se nebál, že může něco pokazit. Následně jsme pomohli připravit podklady pro vstupní prohlídku, kterou samostatně absolvoval a pak již podepsal s firmou pracovní smlouvu. V prvních dnech v nové práci jsme panu L poskytovali oporu, když mu byl nabídnutý doprovod do zaměstnání. Do provozu nás pracovníci firmy sice nepustili, ale byli jsme informováni vedoucím úseku, kde náš uživatel první den pracoval, že je vše v pořádku a pravděpodobně se i zapracuje.

Pan L se poté s námi sešel a ochotně nám sdělil své dojmy. Dobře ví, že dveře u nás má i nadále otevřené a může se na službu sociální rehabilitace kdykoliv obrátit. Je vždy příjemné, když člověk ví, že není na jakýkoliv problém sám…